Hvem kontakter du?

Livet går opp og ned, og vanskelige følelser er en del av hva det vil si å leve. Det kan sitte langt inne for mange å innrømme at man trenger hjelp. Det er ikke uvanlig å kjenne på utfordrende tanker og følelser i denne tiden, det som er viktig er at du prater med noen om hvordan du egentlig har det og får god hjelp.

Prat med jordmor / helsesykepleier / fastlege/ legevakt om hvordan du har det. De kjenner til tilbud i ditt lokalmiljø og kan bistå med veien videre. Er det midt på natten eller helg? Ring Foreldresupport på 116 123 (tast 2) – de er gode å prate med (anonymt) og dømmer ikke. Om du foretrekker å chatte så kan du gjøre det hos Sidetmedord.no .Dessverre mangler vi tilbud (uansett grad av utfordringer), dette er noe vi jobber aktivt med å endre. Sjekk din kommune sine helsetjenester for å se hvilke tilbud som er tilgjengelig.

Det kan være vanskelig å finne frem på nett, kontakt oss på info@landsforeningen1001dager.no om du trenger hjelp til å finne tiltak som passer for deg og dine.

Helsepersonell

Fastlegen

Første steg for mange er å kontakte fastlegen for en prat.

Er du gravid eller har akkurat født så har jordmødre ta en prat med jordmor og/ eller helsesykepleier.

Legevakt

Kontakt legevakten om situasjonen er akutt.

Hjelpepersonell

Foreldresupport er en døgnåpen telefon- og chattetjeneste for omsorgspersoner som trenger hjelp, veiledning eller har behov for å lufte tankene sine med noen.

Hjelpetelefonen

Trenger du noen å prate med? Hjelpetelefonen er alltid åpen,.

Stine Sofie Foreldrepakke

Stine Sofie Foreldrepakke er et gratis informasjonsprogram for alle blivende og nybakte foreldre med barn fra 0 til 2 år. Programmet skal gi barn og foreldre en god start på det nye livet.

Home-Start Familiekontakten

Trenger du støtte og avlastning i hverdagen? Vi anbefaler Home-Start programmet etter egen erfaring.

På vei til å bli mor?

Sammen på vei er et frivillig oppfølgingsprogram for kvinner med sammensatte utfordringer som skal bli mor for første gang. Trykk her for å lese om dette fantastiske tiltaket.

Mamma Mia er et unikt forskningsbasert selvhjelpsprogram som fremmer helse og trivsel for mor, barn og partner under graviditeten og etter fødsel. Både når alt går som en drøm og når livet er litt vanskelig. Programmet er gratis for brukerne

Tiltak vi anbefaler (enkelte av lenkene går direkte til oppstartskommunen, kontakt din kommune for å høre om de tilbyr:

Nye Familier

Sammen på vei

Mamma Mia appen

Bluesmothers

Familieambulatoriet

Oslohjelpa / Stangehjelpa

Barneblikk

Ullevål Team

A-Hus team

Orkdal DPS (for hele familen)

Mosjøen DPS (for hele familien)

Vi gjør oppmerksom på at enkelte tiltak har andre navn i forskjellige kommuner. Vi hjelper gjerne til om du ikke finner frem.

Denne listen er ikke komplett, send oss gjerne tips – vi jobber nå med å lage et interaktivt kart med tilbud i alle fylker / kommuner.

info@landsforeningen1001dager.no

Du er ikke alene - psykiske helseutfordringer i denne tiden er vanlig

Har du ikke fått god helsehjelp?

Du har rett på helsehjelp. Ivareta dine interesser som pasient, bruker og pårørende. Vi har forståelse for at det å skrive en klage akkurat nå,  ikke er øverst på ønskelisten eller «To do» listen din. Første steg er å finne god hjelp til deg selv slik at du kan bli bedre.
Du har to år etter fødsel til å klage til pasient og brukerombudet. De hjelper deg med å utforme en kort klage, dersom du trenger det. Barselopprøret har laget en klagemal og info om hvor du kan sende klagen.
Les mer på nettsidene til:

Pasient- og brukerombudet

Barselopprøret.no