Arkiv

Forskere mener helsepersonell ikke har god nok kunnskap om perinatal mental helse

NRK Dagsrevyen 5. april 2021 (link til reportasje er nederst) British Journal of Psychiatry International publiserte nylig en rapport om perinatal mental helse i Norge.  Artikkelen konkluderte med at det er uklart hvilken helseinstans og faggruppe som eier ansvaret når en av foreldrene har et psykisk helseproblem. Mangelen på spesialiserte tjenester og dårlig definerte henvisningsveier

Jeg er drittlei

Tekst: Psykolog Amalie Vatne Brean Illustrasjon: Therese G. Eide Her sitter jeg, et år etter at korona kom rullende inn over landet, og har lovet å skrive en artikkel om hvordan vi holder ut den siste, seige sluttspurten. Problemet er at jeg er drittlei. For å være helt ærlig aner jeg ikke hvordan vi skal

Jeg strever alene – #jegstreveralene

Kvinners mentale helse under graviditet og etter fødsel er som en varm potet som verken stat eller kommune ønsker å ta ansvar for. I 2017 stilte Marita Helen Rendal på Dagsnytt 18 sammen med Helsedirektør Bjørn Guldvog og Professor Emeritus Arne Holte. Tema var; skal screening av alle gravide og nye mammaer bli pålagt? Marita

Å føde delvis alene eller uten partner på barsel

Det er et grunnleggende behov at den fødende får ha en partner eller en støtteperson som de har tillit til ved sin side. Mange gravide er naturligvis engstelige nå. Tanken på å føde delvis alene eller være uten partner på barsel er for de fleste utfordrende. Å ha partner eller ledsager med seg under fødsel

10 spørsmål til helsepersonell – undersøkelse

Vi trenger sårt tall fra primærhelsetjenesten. Har du tid å svare på ti spørsmål om ivaretakelse av gravide og nye foreldre med covid-19 som bakteppe? Undersøkelsen finner du HER Del gjerne med kollegaer  Undersøkelsen er for helsepersonell i Norge, andre land er velkommen til å kopiere og bruke i sine respektive land. UNDERSØKELSE