PSYKT GOD SOMMERMAT

Tekst: Mette Schjelderup Illustrasjon: Therese G.Eide La oss snakke litt om sommerkroppen fra halsen og opp. Så var det den tiden av året igjen, hvor det meste handler om kropp og mat. Hvordan trylle frem bikinikropp over natten, hvordan holde dietten gjennom ferien, hvilken superslank sommermat du muligens kan unne deg. Kropp, mat, kropp, mat,

Verdensdagen for fedres mentale helse

I dag er det verdensdagen for fedres mentale helse.  Dessverre så mangler Norge forskning på hvor mange fedre som kjenner på utfordringer i denne perioden, vi vet faktisk ikke hvor mange dette gjelder. Den danske psykologen og forskeren Sven Aage Madsen har forsket på menn og fødselsdepresjoner i mange år. Tall fra våre naboland Sverige

Digitalt årsmøte 2021 – Protokoll

Velkommen til årsmøte hos LF 1001 dager!  Har du gode forslag så send dem inn til info@landsforeningen1001dager.no – vi blir veldig glade for å høre fra deg.  Grunnet sykdom så er vi dessverre forsinket med å legge ut styringsdokumenter. Dette vil være på plass minst 48 timer før selve møtet.  Vi håper å «se» deg der.  vh Styret i

Se vår FB video – verdensdagen for mødres mentale helse

I anledning verdensdagen for mødres mentale helse arrangerte vi et FB Live event. Generalsekretær Lena Engelsen og Psykologspesialist Gro Vatne Brean pratet om hvorfor vi trenger en verdensdag, hva  som inngår i sekkebetegnelsen «Fødselsdepresjon» og svarte til slutt på spørsmål fra følgere.  Trykk på bildet for å se arrangementet. Trykk her for se våre info-ark.

Forskere mener helsepersonell ikke har god nok kunnskap om perinatal mental helse

NRK Dagsrevyen 5. april 2021 (link til reportasje er nederst) British Journal of Psychiatry International publiserte nylig en rapport om perinatal mental helse i Norge.  Artikkelen konkluderte med at det er uklart hvilken helseinstans og faggruppe som eier ansvaret når en av foreldrene har et psykisk helseproblem. Mangelen på spesialiserte tjenester og dårlig definerte henvisningsveier