Arkiv

Representantforslag om satsing på forebygging av negative konsekvenser som følge av foreldres uhelse de første 1 001 dagene av barns liv – fra svangerskapet til barnet fyller to år, for hele familien Representantforslag 18 S (2022–2023) Kildedok: Dokument 8:18 S (2022–2023) Fra: Abid Raja, Emma Georgina Lind og Grunde Almeland Forskning viser at foreldre som

Ingen systematisk oppbygging av kompetanse

Når kroppen er gravid og sjelen syk – Perinatal Mental Helse Den 12.september var over 100 deltagere samlet til kurs hos RBUP øst og Sør i Nydalen.  Les om hele seminaret i denne artikkelen skrevet av Anne-Kristine Bergem fra NPF. Artikkelen gir et viktig innblikk i det viktig fagfeltet perinatal mental helse.  Lars Lien, leder

Småbarnsfamilier i krise: Reparere eller forebygge – er flere behandlere og spesialister svaret?

Arrangement under ARENDALSUKA: Hvorfor forventes det av samfunnet at småbarnsfamilier skal klare seg selv? Hvor ble det av landsbyen? Hvordan kan frivillighet, politikk og samfunn samarbeide for å bedre støtte småbarnsforeldre i en krevende livsfase? Tid og sted Onsdag 17. august 2022, kl. 13.00 – 14.00 på Klangkammeret ved Kulturkammeret, Arendal. LIVE STREAMING – KLIKK

Verden er fortsatt et godt sted

Tekst: Psykolog Hanna-Emilie Kværner Illustrasjon:  Charlie Yri Owen Den siste tiden har vært ekstra tung for mange, med nyheter om en pågående krig i Ukraina, med et tilbakeskritt for kvinners rett til selvbestemt abort i USA og med terrorangrep under Oslo Pride. Mange merker dette på kroppen og i hodet, også når man ikke er

Verdensdagen for fedres mentale helse

20. juni 2022 er verdensdagen for fedres mentale helse. Svangerskap og barnets første år er en spennende tid som også fører med seg mye ansvar og nye utfordringer. Omlag 1 av 20 menn sliter med depressive plager i tiden rundt svangerskap og fødsel. Å streve med angstsymptomer er minst like vanlig og noen menn opplever

Verdensdagen for mødres mentale helse

Hvorfor trenger vi en verdensdag for mødres mentale helse? Tar vi vare på mammaer tar vi også vare på babyer! I mange land opplever så mange som 1 av 5 gravide og nye mødre psykiske utfordringer. Disse sykdommene går ofte ubemerket og ubehandlet, og kan ha tragiske og langsiktige konsekvenser for både mor og barn.