Verdensdagen: Viktigere enn noen gang

Onsdag 6.mai er det Verdensdagen for mødres mentale helse. Årets tema er: «Viktige enn noen gang,» og det er vi enige i.  Pandemien berører i stor grad alle gravide og barselkvinner. Vi må holde fysisk avstand, være alene på barsel, kanskje føde uten partner og unngå smitte, alt mens helsetjenester har vært nedskalert og sosial

Til alle gravide fra fødselsfotograf Eva Rose 🌹

Eva Rose er fødselsfotograf. Hun har reist land og strand rundt for å ta bilder av fødsler. Før covid-19 solgte hun leiligheten sin for å reise verden rundt og fotografere fødende kvinner. Dette prosjektet er nå på vent, men Eva stopper ikke. Eva Rose er en ildsjel som står på hver eneste dag for gravide-

Gratis lydbok: en bedre start

Forfatter Inger Pauline Landsem har jobbet med nyfødte og deres foreldre på Universitetssykehuset i Tromsø (UNN) i 20 år. Hun er klinisk spesialist i intensivsykepleie til syke nyfødte og for tidlig fødte barn, har skrevet en master om hvordan man kan gjenkjenne smerter hos denne pasientgruppen og har tatt en PhD på evaluering av et

Klart vi kan

Av Psykolog Amalie Vatne Brean – Illustrasjon av Therese G. Eide Til deg, som føler deg utrygg i koronaland. Til deg, som opplever at korona forsterker frykten din for fødsel eller tiden etterpå. Kanskje denne teksten kan hjelpe deg til å kjenne styrken du selv har? Det er jo heldigvis sånn at vi er skapt