Arkiv

Småbarnsfamilier i krise: Reparere eller forebygge – er flere behandlere og spesialister svaret?

Arrangement under ARENDALSUKA: Hvorfor forventes det av samfunnet at småbarnsfamilier skal klare seg selv? Hvor ble det av landsbyen? Hvordan kan frivillighet, politikk og samfunn samarbeide for å bedre støtte småbarnsforeldre i en krevende livsfase? Tid og sted Onsdag 17. august 2022, kl. 13.00 – 14.00 på Klangkammeret ved Kulturkammeret, Arendal. LIVE STREAMING – KLIKK

Verden er fortsatt et godt sted

Tekst: Psykolog Hanna-Emilie Kværner Illustrasjon:  Charlie Yri Owen Den siste tiden har vært ekstra tung for mange, med nyheter om en pågående krig i Ukraina, med et tilbakeskritt for kvinners rett til selvbestemt abort i USA og med terrorangrep under Oslo Pride. Mange merker dette på kroppen og i hodet, også når man ikke er

Verdensdagen for fedres mentale helse

20. juni 2022 er verdensdagen for fedres mentale helse. Svangerskap og barnets første år er en spennende tid som også fører med seg mye ansvar og nye utfordringer. Omlag 1 av 20 menn sliter med depressive plager i tiden rundt svangerskap og fødsel. Å streve med angstsymptomer er minst like vanlig og noen menn opplever

Verdensdagen for mødres mentale helse

Hvorfor trenger vi en verdensdag for mødres mentale helse? Tar vi vare på mammaer tar vi også vare på babyer! I mange land opplever så mange som 1 av 5 gravide og nye mødre psykiske utfordringer. Disse sykdommene går ofte ubemerket og ubehandlet, og kan ha tragiske og langsiktige konsekvenser for både mor og barn.

WHO anbefaler screening i nye retningslinjer

Verdens helseorganisasjon lanserte nylig sine første globale retningslinjer for å støtte mødre og nyfødte de første seks ukene etter fødselen.  Landsforeningen 1001 dager håper at dette vil medføre at en ny vurdering om innføring av nasjonal screening vil forekomme. I 2018 ba «stortinget ber regjeringen sørge for at det gjøres en ny vurdering av behovet

Demonstrasjon

Barselopprøret , Bunadsgeriljaen og Femihelse arrangerer demonstrasjon for en bedre svangerskaps-, fødsels-, og barselomsorg. I samarbeid med både fagorganisasjoner og brukerorganisasjoner har vi kommet frem til 7 krav som skal overleveres til Helseministeren på stedet.LF 1001 dager har levert innspill til dokumentet og vil fokusere på disse under sin appell. Meld deg på! Arrangementet vil streames.