Verdensdagen for fedres mentale helse

20. juni 2022 er verdensdagen for fedres mentale helse.

Svangerskap og barnets første år er en spennende tid som også fører med seg mye ansvar og nye utfordringer. Omlag 1 av 20 menn sliter med depressive plager i tiden rundt svangerskap og fødsel. Å streve med angstsymptomer er minst like vanlig og noen menn opplever symptomer på angst og depresjon samtidig. Det er viktig å vite at det er hjelp å få, og jo tidligere man søker hjelp, desto bedre blir resultatet for far og barn. Les mer om symptomer og røde flagg her.

Andre artikler:

Intervju med Martin Bjercke i nettavisen i dag.

Post Partum Support International – International fathers mental health day.

Kjønnsforskning har også skrevet om temaet.

Dersom du eller din partner har det vanskelig så prat med helsepersonell i dag. Foreldresupport er alltid åpen: 116 123 (tast 2 / chat).

Det er ikke din feil, du er ikke alene og med rett hjelp så blir alle bedre.

Mark Williams er en aktivist i UK som jobber utrettelig for fedres perinatale mentale helse. Han har skrevet flere bøker og jobber nå med å lage en film

Mark og hans kone ble deprimerte etter å ha opplevd en svært traumatisk fødsel. Nå jobber begge for økt fokus på  fedres perinatale mentale helse ved å holde foredrag og drive med folkeopplysning. Under finner du Mark sin TED – talk fra 2020.